Reclame

Online advertentie versus traditionele advertenties

Advertentie is de advertentiecommunicatie die een expliciet persoonlijk, niet-privébericht gebruikt om reclame te maken voor een bedrijf, product of dienst. Sponsors van advertenties zijn meestal particuliere bedrijven die hun producten of diensten aan potentiële klanten willen aanbieden. Het doel van de advertentie is om klanten aan te moedigen aankopen te doen of gebruik te maken van diensten, en de kosten van advertenties hiervoor zijn afhankelijk van factoren zoals het type product waarvoor wordt geadverteerd en de doelgroep.

De advertentiemarkt heeft een breed scala aan producten en diensten, variërend van de meest alledaagse tot de meest technische. Je zou zelfs kunnen zeggen dat sommige van de meest succesvolle advertenties in de geschiedenis helemaal niet zijn gemaakt, maar eerder door ongelukken of mislukte verkopen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat reclamebureaus altijd op zoek zijn naar nieuwe manieren om hun klanten in de markt te zetten. Om hun winst te vergroten en om de best mogelijke advertentie aan hun klanten te geven, investeren advertentiebureaus vaak in de duurste advertentiemedia.

Reclamebureaus vertrouwen vaak op televisie, radio en print om voor hen te adverteren. De toenemende populariteit van internet heeft echter een effect gehad op de manier waarop reclame wordt gemaakt, en met name de advertentie-industrie is verschoven naar online adverteren.